2022-11-04

Beteendeförändring i fokus på Skånes Energiting 2022

Den 23 november är det dags för den sextonde upplagan av Skånes Energiting som i år äntligen är fysiskt igen. Temat är “Yes or no in my backyard – att bo nära energiproduktion”. Vad händer när vi plötsligt har ett vindkraftverk utanför dörren? Är vi beredda att prioritera om?

– Vi valde årets tema med tanke på hur det ser ut i världen just nu och det faktum att vi behöver snabba på omställningen, säger Veronika Ekstrand som är en av projektledarna för Skånes Energiting 2022.

För många är det viktigt och brådskande att göra en energiomställning, men alla är inte villiga att ta de fulla konsekvenserna av vad det skulle innebära. Ett vanligt exempel är vindkraft där många är positiva till själva energislaget, men få är lika positiva till att ha ett vindkraftverk där de bor och verkar. Tankarna om årets tema tillkom redan på förra årets energiting. Då diskuterades hur olika aktörer kan möta kapacitetsutmaningen vid övergången till förnybara energisystem i Skåne.

– Vi måste prata om det, men vi måste också gå från ord till handling och vi hoppas att alla goda exempel från energitinget kan inspirera, säger Veronika Ekstrand.

Till skillnad från förra årets digitala ting, kommer det i år att enbart vara fysiskt på plats i Helsingborg. Förmiddagen kommer att bestå av fem kortare föredrag inom temat. Därefter hålls en paneldiskussion med olika aktörer inom branschen. Efter lunch kommer det att pågå två parallella seminarier, varav ett om Skånes effektkommission och ett om solceller på mark som hålls av Solar Region Skåne.

Veronika Ekstrand, projektledare, veronika.ekstrand@skaneskommuner.se

Elsa Magnusson, projektledare, elsa.magnusson@skaneskommuner.se

Anmäl dig här senast den 18 november.

Läs mer om Skånes Energiting 2022 och programinnehållet.

Om Skånes Energiting 2022

Datum: 23 november

Tid: 09:00-14:30

Plats: Clarion Hotel Sea U i Helsingborg

Skånes Energiting är Skånes största mötesplats för klimat- och energifrågor. Skånes Energiting 2022 arrangeras av Energikontoret Skåne tillsammans med Klimatsamverkan Skåne – den gemensamma samverkansplattformen för Länsstyrelsen Skåne, Skånes Kommuner och Region Skåne.