Implementering av Barnkonventionens barnsyn och barnets bästa – Tillfälle 4

Utbildningsdag i praktisk implementering av Barnkonventionens barnsyn och barnets bästa inom Socialtjänsten

INFORMATION

En utbildningsdag som handlar om att implementera barnrättsperspektiv med fokus på Barnkonventionens barnsyn och barnets bästa i utredningsarbetet inom Socialtjänsten. Utbildningen kommer att fokusera på tillämpningen av barnrättsperspektivet i dokumentationen och det praktiska arbetet med utredningar av barn. Under dagen kommer vi att gå igenom:

• Barnkonventionens barnsyn och artiklarna 2, 3, 6 och 12
  • Begreppet barnets bästa
  • Barnets rätt till delaktighet
  • Att bedöma barnets mognad för delaktighet
  • Prövning av barnets bästa
  • Checklista prövning av barnets bästa
  • Implementering av barnrättsperspektiv inom socialtjänsten

Föreläsningen varvas med gruppdiskussioner och kortare filmer. Som en del i implementeringen erbjuds ett uppföljningstillfälle under en halvdag för att följa upp hur arbetet med prövning av barnets bästa har gått.

Begränsat antal platser.

Utbildningen ges via Teams vid två tillfällen under hösten 2022:

• 13 september kl 8.30 – 15.00 med uppföljning den 4 oktober kl 8.30 – 11.00 Sista anmälningsdag 5 september, gå till kalendern för anmälan
  • 13 oktober kl 8.30 – 15.00 med uppföljning den 8 november kl 8.30 – 11.00 Sista anmälningsdag 5 oktober

KONTAKTPERSON

Anna Wallin, projektledare
Mail: anna.wallin@skaneskommuner.se

OKTOBER 13

2022-10-13 08:30 - 15:00

Socialsekreterare och arbetsledare inom barn- och unga området.

2022-10-05

Avanmälan

Avanmälan ska mejlas till anna.wallin@skaneskommuner.se

Sidansvarig