FoU Skola – Motivation och lärande

Välkomna till FoU Skolas seminarium Motivation och lärande med Joanna Giota, professor vid Göteborgs universitet och en författarna till boken ”Hjärnan och Lärandet: Kunskaper om framtidens skola”.

Joanna Giota har forskat om motivation och lärande i många år och konstaterar att det inte finns några omotiverade elever. Däremot kan de vara omotiverade för det skolan anser att de ska vara motiverade för. Olusten drabbar både de elever som behöver mer hjälp och stöd eller elever som behöver mer stimulans, men också elever som inte ställer upp på skolans innehåll eller arbetssätt, som de kanske tycker är orättvisa.

Hon understryker vikten av inre motivation för att främja lusten att lära, då det är den inre motivationen som leder till den mest bestående kunskap under hela livet och psykisk hälsa.

Men hur åstadkommer man inre motivation? Lyssna och diskutera med prof. Joanna Giota!

09:30 Morgonfika, om seminariet genomförs på plats.
10:00 Föreläsning och diskussion med Joanna Giota.
12:00 Avslut

Skånes Kommuner följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Vi öppnar för deltagande på plats när och om Folkhälsomyndigheten tillåter det igen. Vi ber dig därför ange i anmälan om du är intresserad att delta på plats förutsatt att situationen tillåter. Det kommer finnas max 45 platser för deltagande på plats.

Föreläsning kommer livesändas och det kommer finnas möjlighet att ställa frågor i chatten. Länken för livesänd föreläsning skickas till alla anmälda deltagare.

Kostnad

200 kr
Kostnadsfritt för rektorer i FoU Skolas rektorsnätverk

Inbjudan

Om ni vill dela inbjudan kopiera länken till den här sidan eller ladda ner inbjudan som PDF.

AUGUSTI 30

2021-08-30 10:00 - 12:00

Centrala Lund eller digitalt

Skolledare, utvecklingsledare, lektorer, skolpolitiker m.fl

Medverkande

Joanna Giota, professor vid Göteborgs universitet

2021-08-10

Avanmälan

Sker avanmälan efter anmälningstidens utgång debiteras hel avgift.