Utbildning Case Management

FULLBOKAD

Region Skåne och Skånes Kommuner är glada att kunna erbjuda en tre dagars grundutbildning i Case Management, integrerad psykiatri med resursgruppsarbete.

Efter genomgången utbildning erhålles kursintyg för de som deltagit samtliga dagar.

Skånes Kommuner förbehåller sig rätten att fördela platserna geografiskt vid stort intresse.

7 september 9-16
8 september 9-16
21 september 9-16

Dag 1
Introduktion kring Integrerad Psykiatri med resursgruppsarbete som återhämtningsinriktad arbetsmodell för ett sammanhållet stöd.

• Rollen som vård- och stödsamordnare/ Case Manager
  • Samverkan, ansvar och befogenheter
  • Brukarstyrt stöd i praktiken
  • Inledande kartläggningar, utvärderingar samt praktiska övningar

Dag 2

Introduktion till hur man arbetar i en resursgrupp.

• Grupparbete utifrån fallbeskrivning med redovisning/återkoppling.
  • Personlig utvecklingsplan som underlag till samordnad individuell plan (SIP)

Dag 3

Introduktion till hantering svårigheter, inventering av resurser, empowerment, och återhämtning.

• Genomgång av psykopedagogiska arbetsverktygen stresshantering och problemlösning.
  • Shared decision making (SDM) som stöd för beslutsprocesser kring vård och stöd.
  • Genomgång av manual.

Frågor om utbildningen besvaras via mejl av helena.soomus@skaneskommuner.se.

SEPTEMBER 07

2021-09-07 09:00 - 16:00

Digitalt

Anställda i Skånes kommuner och i Region Skåne eller i verksamhet som har avtal med dessa. Utbildningen riktar sig personal som vill få teoretisk kunskap och praktiska verktyg för att kunna arbeta som Case Manager.

Marie Gassne och Carin Nilsson

2021-08-10

Avanmälan efter 2021-08-10 samt utebliven deltagare utan avanmälan debiteras 3000 kr.

Helena Soomus

Administratör