Kartläggningen av socialtjänstens insatser

Introduktionen är inställd!

Sveriges kommuner och regioner (SKR) gjorde under 2021 en kartläggning av socialtjänstens insatser genom enkäter som skickades ut till alla kommuner i Sverige.

Enkäterna syftade till att inventera vilka av de kartlagda insatserna som kommunerna erbjudits till invånarna åren 2016-2020. Kommunerna fick även besvara vilka insatser som givits fysiskt/digitalt, i kommunal/enskild regi samt vilka som getts med/utan biståndsbeslut. Slutligen fick kommunerna besvara om de vid en framtida lagändring skulle vilja ge insatser utan biståndsbeslut.

I kartläggningen redovisas insatser som erbjuds under 2016-2020 inom kommuner inom sex områden, barn och unga, äldre, funktionshinder (ej LSS), socialpsykiatri (ej LSS), missbruk och beroende och våld i nära relationer. I Skåne var det 28 kommuner som besvarade enkäterna varav 17 kommuner fullföljde alla sex intervjuer.

Resultat från kartläggningen kan användas på många sätt, både nationellt, regionalt samt lokalt.

Introduktionen kommer att spelas in. Det går även bra att ta del av introduktionen i efterhand.

Anmäl dig senast den 1 september. Om du får förhinder så görs avanmälan till helena.soomus@skaneskommuner.se

Välkommen!

SEPTEMBER 07

2023-09-07 09:00 - 11:00

Chefer, kvalitetsutvecklare, verksamhetsutvecklare, planeringssekreterare och andra intresserade.

2023-09-01

Helena Soomus